SHN Nieuwe stijl
Beste bewoners,
Afgelopen maandag 8 september zijn alle leden van de wijkraad bij elkaar gekomen om te beslissen hoe verder te gaan met de wijkraad.
Zoals u wellicht heeft gelezen hebben wij diverse activiteiten, waaronder het jaarfeest, moeten afblazen omdat er te weinig aanmeldingen waren.
Wij kunnen een activiteit niet door laten gaan als we te weinig aanmeldingen hebben; dit om diverse redenen:
We krijgen subsidie van de gemeente, gebaseerd op een minimum aantal deelnemers.
De kosten per activiteit zijn zodanig dat we een minimum aantal deelnemers nodig hebben, anders zijn deze kosten per deelnemer veel te hoog en niet te verantwoorden.
De voorbereidingen per activiteit zijn tijdrovend, de organisatie is hier vele uren en dagen aan kwijt, ook dit is niet realistisch als er te weinig deelnemers zijn.
Al 16 jaar organiseren wij een jaarfeest/buurtfeest, het aantal inschrijvingen varieerde altijd tussen de 120 en 150 personen. Uiteindelijk kwamen er tussen de 150 en 250 personen naar het jaarfeest.
Dit jaar hadden we twee weken vóór datum 30 inschrijvingen, veel te weinig om het feest door te laten gaan. Van diverse bewoners hoorden we dat ze dit heel jammer vonden én dat ze wel van plan waren om zich nog in te schrijven, c.q. om langs te komen. Wij hopen dat u begrip heeft voor het feit dat dit voor ons als wijkraad een te onzekere factor was.
Ook voor andere activiteiten, zoals de fietspuzzeltocht, de viswedstrijd en het sinterklaasfeest krijgen we de laatste jaren helaas te weinig aanmeldingen.
WAT HEBBEN WIJ ALS WIJKRAAD BESLOTEN?
De wijkraad blijft zich inzetten voor de wijk en de bewoners zullen actief op de hoogte gehouden worden van alles wat er speelt in de Haarlemmermeer dat betrekking heeft op Hoofddorp Noord en directe omgeving.
Wij zijn aanwezig bij alle overleggen met de gemeente waar wijkraden worden uitgenodigd.
Wij hebben minimaal twee keer per jaar overleg met de gebiedsmanager.
Wij houden de groenvoorzieningen en het onderhoud van wegen, fietspaden, trottoirs goed in de gaten en houden contact met de daarvoor verantwoordelijke personen binnen de gemeente.
Wij nemen deel aan alle vergaderingen, overleggen, informatie bijeenkomsten, die ook maar enigszins met onze wijk te maken hebben. Zoals de “Omgevingsraad Schiphol”, “Meer voor elkaar”, “Commissie Beetslaan 99-133”, enz.
Wij willen graag de bewoners van de wijk blijven vertegenwoordigen en zijn altijd bereikbaar voor uw vragen en problemen via [email protected] en wij zullen u zo goed mogelijk helpen of de juiste weg wijzen.
WAT GAAT ER VERANDEREN?
De wijkraad stopt met het organiseren van allerlei activiteiten voor de bewoners. De activiteiten die wij blijven organiseren zijn:
- KERSTBOMENACTIE/NIEUWJAARSRECEPTIE
- JAARVERGADERING/INLOOPAVOND
2 x per jaar een jaarvergadering/inloopavond, waar iedereen is uitgenodigd voor een kopje koffie en een hapje en een drankje. Hoe we deze avonden gaan inrichten is nog niet helemaal duidelijk, waarschijnlijk variërend van een inloopavond tot een avond met een thema. Soms mét en soms zonder agenda. Wij willen iedereen de gelegenheid geven om in een informele sfeer van gedachten te wisselen en ideeën te bespreken.
DIGITALE NIEUWSBRIEF
De gele nieuwsbrief gaan wij in principe nog 3 x per jaar verspreiden, al het actuele nieuws over onze wijk, plannen van de gemeente, veranderingen, plannen van derden en allerlei ontwikkelingen kunt u lezen op www.hoofddorpnoord.nl en op Facebook.
Als u zich aanmeldt voor de digitale nieuwsbrief via de website www.hoofddorpnoord.nl dan krijgt u via de mail alle laatste informatie toegestuurd.
Als u geen mailadres heeft en u daarom niet kunt aanmelden, dan kunt u uw naam en adres achterlaten bij een van de leden van SHN. Wij zorgen dan dat u een print van deze berichten in uw brievenbus krijgt.
Hoofddorp Noord zal zorgen dat de informatie op de website actueel is; mocht u zelf informatie hebben die nuttig is voor alle bewoners, graag een bericht naar [email protected] , zodat wij het eventueel kunnen plaatsen. Ons doel is om zoveel mogelijk informatie met u te delen.
WAAROM KIEZEN WIJ VOOR DE DIGITALE NIEUWSBRIEF EN DE WEBSITE?
Via de website kunnen wij u direct bereiken. Tot nu toe delen wij ca. 1000 nieuwsbrieven per keer uit en we hebben geen idee hoeveel mensen daadwerkelijk de brief lezen. Wij hebben op de enquête die bij 1200 huizen in de brievenbus is gedaan, 14 reacties mogen ontvangen.
U kunt deze enquête nog invullen tot 1 oktober a.s. via www.hoofddorpnoord.nl (over SHN/enquête) , onder de inzenders verloten we 50 euro.
Via de website/Facebook en digitale nieuwsbrief kunnen we u ook veel sneller en beter bereiken; dit is zeker belangrijk als het onderwerp in het hier en nu speelt!
Nogmaals: GEEN INTERNET – WEL INTERESSE – geef uw naam, adres, telefoonnummer door aan een van de leden van de wijkraad. U krijgt dan een geprinte versie in de bus.
MELD U NU AAN VOOR DE DIGITALE NIEUWSBRIEF
Binnenkort verschijnt er een stukje over de plannen m.b.t. de fruitbomen aan de Burg. Pabstlaan/Schermerstraat.
- Binnenkort kunt u een verslag verwachten over de Omgevingsraad Schiphol
- Binnenkort kunt u lezen over de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de huizen aan de Beetslaan 99-133.
- Binnenkort een uitnodiging voor een kookworkshop “Italiaanse keuken”
ACTIVITEITEN ORGANISEREN
Als u het jammer vindt dat de activiteiten zoals het jaarfeest, Sinterklaas en de fietspuzzeltocht verdwijnen, dan is er een mogelijkheid.
U zorgt met een groepje bewoners zelf voor de organisatie.De wijkraad kan u helpen met het aanvragen van subsidie, leveren van partytenten, statafels, biertafels, etc. etc. Ook willen u natuurlijk adviseren of onze ervaringen van de afgelopen 16 jaar met u delen.
Een mooi voorbeeld is het sinterklaasfeest dat wij ook al zo’n 15 jaar organiseren. Op dit moment zijn er nog 2 leden van de wijkraad die kinderen op de basisschool hebben, de rest is 50+.
Wij vinden het dan ook de hoogste tijd dat jonge ouders uit de wijk dit sinterklaasfeest organiseren. Als u denkt voldoende kinderen bijeen te krijgen, als u het leuk vindt om cadeautjes te kopen én als u het leuk vindt om een gezellige middag te organiseren mét een “echte” Sinterklaas, dan helpen wij met de financiën, locatie en advies/informatie over de voorgaande jaren.
DE WORKSHOP is een goed voorbeeld van een activiteit die geheel georganiseerd wordt buiten SHN om, de wijkraad zorgt alleen voor de eventuele subsidie en de publiciteit.
Misschien vond u het aanbod van activiteiten tot nu toe niet interessant, maar heeft u wel goede ideeën? Als het lukt om samen met andere bewoners iets op touw te zetten dat past in de wijk, dan zal de wijkraad u zoveel mogelijk ondersteunen.
NIEUWE LEDEN
In 1997 werd een deel van Hoofddorp-Noord gerenoveerd. In sommige straten werd nieuwe rioleringen aangelegd en werd de bestrating opnieuw gelegd. Er werden nieuwe speelplaatsen aangelegd en een groot deel van de beplanting werd vernieuwd.
Tijdens bewonersvergaderingen belegd door de gemeente, werd door de gemeente het verzoek gedaan om een wijkvereniging op te richten.
Na een periode met wel 20 leden en begeleiding door Meerwaarde werd het tijd om zelfstandig te worden. Inmiddels was de renovatie klaar en waren er al een aantal leden die te kennen gaven er geen tijd meer voor te hebben en haakten af. Besloten werd om een stichting op te richten in 1998.
Een aantal leden zijn als sinds de oprichting actief in de wijkraad! Gelukkig zijn er ook nieuwe leden bijgekomen in de loop der jaren, maar ook deze draaien alweer een aardige tijd mee.
Het is noodzakelijk dat we er nieuwe leden bij krijgen, actieve, sociale mensen, die bij voorkeur zelf nog jonge kinderen hebben. MELD JE AAN!
- Als je de leefomgeving van je eigen wijk, waarin je kinderen opgroeien, belangrijk vindt
- Als je de veiligheid in de wijk belangrijk vindt
- Als je het fijn vindt om te weten wie er bij je in de buurt wonen
- Als je af en toe eens een avondje kan vergaderen
- Als je het nuttig vindt om je woonwijk te vertegenwoordigen
LEDENLIJST STICHTING HOOFDDORP NOORD
E-mail adres: [email protected]. Website: www.hoofddorpnoord.nl
Henk van den Bosch J.C. Beetslaan 88 5620847 Voorzitter
Jacco de Koning Kooimeerstraat 8 5570427 Penningmeester
Henriëtte van de Loo J.C. Beetslaan 47 5641539 Secretaris
Harry Everts Beemsterstraat 14 5622265
Jan Pieter Terlouw J.C. Beetslaan 50 5613899
Joost de Kinder Wormerstraat 13 5553970
Jaap Avis Wormerstraat 7 5635533
Lizeth Schutte Schinkelstraat 58 5631962
Egidio Pugliese Zijpestraat 4 5554525
WAT IS HET NUT VAN EEN WIJKRAAD
We worden gezien als een serieuze gesprekpartner met de gemeente en de gebiedsmanager.
Wej kennen de kortste weg naar de diverse instanties.
We kunnen subsidie aanvragen voor diverse activiteiten.
We worden geïnformeerd door de gemeente en instanties over allerlei relevante zaken.
We vertegenwoordigen de bewoners en hebben de taak de bewoners de informeren.
WAT IS HET DOEL VAN DE WIJKRAAD
Het signaleren van en inspelen op initiatieven, problemen en behoeften verband houdende met de leefbaarheid in de buurt.
Het informeren van de buurtbewoners over zaken die voor de buurt van belang zijn.
Het bevorderen van de betrokkenheid en participatie van buurtbewoners ter zake van het openbare leven in de buurt.
Het onderhouden van contacten met en het verstrekken van gevraagde en ongevraagde adviezen aan de overheid en haar diensten.
AGENDA
15 -09-2014 Kernenoverleg met leden Dorps- en Wijkraden
29-10-2014 Jaarvergadering/Inloopavond – Portugees Centrum j.c. Beetslaan 134
20.00 uur – Iedereen is welkom.
Workshops bij Knusz – voor meer informatie/inschrijven zie website.
12-11-2014 Pepernotenkrans 13:30-15:30
13-11-2014 Pepernotenkrans volwassenen 20:00-22:00
19-11-2014 Chunks armbanden 13:30-15:30
20-11-2014 Zilverworkshop 20:00-22:00
11-12-2014 Lampenslinger 19:00-21:00
13-12-2014 Lampenslinger 10:00-12:00
10-01-2015 Kerstbomeninzameling van 16.00 tot 17.00 uur
(container wordt om 17.00 uur opgehaald!)
Nieuwjaarsreceptie vanaf 16.30 tot ca. 19.00 uur.
Locatie J.C. Beetslaan 134
NIEUWE STIJL in het kort
- Informatie en communicatie via digitale nieuwsbrief
- Inloop/jaarvergadering in september/oktober en in maart/april
- Nieuwjaarsreceptie met kerstbomeninzameling
- Activiteiten zullen door bewoners zelf worden georganiseerd met ondersteuning van SHN.
- SHN zal de wijkbewoners naar beste kunnen vertegenwoordigen en informeren.